a. Algemene vragen/impressies rond toneelstuk:Wat vonden jullie over het algemeen van het toneelstuk? Waarom vonden jullie het goed/slecht?
Welke scènes vonden jullie het meest aangrijpend? Waarom?
Zijn jullie ooit gepest geweest? Welke bijnaam kregen jullie dan?
Opdracht: De lln zeggen welke verwijtende woorden ze vroeger te horen kregen, dan denken we met de groep over een positieve variant op het woord, vb: streber wordt gedisciplineerde slimmerd. Dan schrijven we dat op een etiketje en mogen ze dat op hun Tshirt kleven.Op die manier “vergeten” ze net zoals Mira alle negatieve dingen, en starten ze met een schone lei en een positieve geest.
Welke scènes vonden jullie het meest aangrijpend? Waarom?
Zijn jullie ooit gepest geweest? Welke bijnaam kregen jullie dan?
Opdracht: De lln zeggen welke verwijtende woorden ze vroeger te horen kregen, dan denken we met de groep over een positieve variant op het woord, vb: streber wordt gedisciplineerde slimmerd. Dan schrijven we dat op een etiketje en mogen ze dat op hun Tshirt kleven.Op die manier “vergeten” ze net zoals Mira alle negatieve dingen, en starten ze met een schone lei en een positieve geest.
b. Algemene vragen/impressies rond beeld:Herken je het beeld? Wat denk je dat het beeld voorstelde in het toneelstuk? Waarom denk je dat? Geef eens een voorbeeld.
Je ziet in de snavel precies allemaal stukjes uitgesneden, herken je de vormen van ergens? Doet het jou denken aan iets?
Waar vindt je veel van dat soort materiaal? Welke functie heeft dat materiaal dan?
We gaan eens aan de andere kant van het masker staan. Krijg je hier een ander gevoel bij?
Wat zie je als je door de ogen van het masker kijkt? Wat denk je dat dit te betekenen heeft?
Ken je de persoon? Is het voor iedereen dezelfde persoon?
Hoe kan je de functie van het kant motief hier aan linken?
Je ziet in de snavel precies allemaal stukjes uitgesneden, herken je de vormen van ergens? Doet het jou denken aan iets?
Waar vindt je veel van dat soort materiaal? Welke functie heeft dat materiaal dan?
We gaan eens aan de andere kant van het masker staan. Krijg je hier een ander gevoel bij?
Wat zie je als je door de ogen van het masker kijkt? Wat denk je dat dit te betekenen heeft?
Ken je de persoon? Is het voor iedereen dezelfde persoon?
Hoe kan je de functie van het kant motief hier aan linken?
c. Reflectie:
De leerlingen vonden het etiketten idee wel heel tof, de drempel was even moeilijk om te vertellen waarmee ze soms "gepest" werden maar toen ik mijn pestnaam zei van vroeger kwam ze los en konden ze er gemakkelijk over praten.
De leerlingen vonden het stuk eigenlijk heel tof en ze herkenden het thema meteen, ze waren heel open en eerlijk over de thematiek van het pesten. Ook hadden ze een goed inzicht in mijn werkstuk. In het begin durfden ze niet goed praten, maar met mijn enthousiamse kreeg ik ze toch los.
De leerlingen kijken ook enorm uit naar de workshop op de school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten